Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

lördag 6 augusti 2011

Reflektion...

städar. Segt. Tråkigt. Och tar aldrig slut! Vi har så galet mycket saker!
Ibland gnäller man och önskar sig saker. Men glömmer hur mycket man har liggandes hemma - som är helt ok! Mer än helt ok! Jag vet att det är lite uttjatad klicheé "tänk på de svältande barnen i afrik" - men, det ligger mycket i det! Tänk så mycket man har att vara tacksam för! Tänk så mycket vi har här som vi tar för givet som andra skulle ge sin högra hand för. Som tänk nu i afrika och den torka och svält som härjar där. V A T T E N ! ! Hur mycket "slösar" du bort varje dag? Vi låter vattenkranen rinna för att få kallt vatten! Vi låter kranen rinna innan vi går in i duschen för vi inte vill frysa. Vi har alltid vatten i kranen att laga mat med. Att borsta tänderna i. Att tvätta oss och våra kläder med! Vi tvättar våra bilar med rent vatten. Vi tappar upp poolen i trädgården några gånger varje sommar. Vi låter vattenspridaren stå på för att vi ska ha fina gröna gräsmattor att leka på och visa upp. Listan kan göras lång... Barnen har leksaker som hade räckt för en hel by i ett fattigt land. Vi slänger mer mat i veckan än en familj hade kunnat leva på. Vi har lägenheter - eller som vi - hus! Hela fina hus med gott om plats för många. Barnen har egna rum med garderober och egna rena fräscha sängar. Fina kök med spis, ugn, micro, kaffebryggare, kylskåp och frys har vi med...
Teknikprylar som vi har svårt att leva utan... Hur nödvändiga är de egentligen?! ( ;) ! ! ! )
För att inte tala om alla dessa kläder och skor!
Behöver nog inte pladdra mer va?! Point taken ay?!
Och trots att många har det så illa ställt med sånt som vi har i överflöd så har de flesta ändå hopp och kämpar vidare varje dag.
Jag skänkte en förhållandevis liten summa för hjälp till afrika.
Gör det du med!
Oavsett om vi har mycket eller lite pengar så har vi alla här råd med NÅT! Och det som vi här kallar lite, det räcker långt för någon annan. Många bäckar små heter det va?!
Och det är väl det som gäller nu!

Ja, detta var bara några av mina små djupa funderingar.
Nu ska jag fortsätta och röja i vårt överflöd av leksaker och kläder.
Och vad ska jag då göra med vårt överflöd?!
Jo, skänka eller sälja billigt till höger och vänster. Varför fortsätta bygga på hög som ligger å dammar, och varför slänga om någon annan kan ha glädje av det?