Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

tisdag 3 januari 2012

Nellie o Norah!

För fem år sen låg jag på Östra. Hade precis blivit mamma till två små gryn. Nellie och Norah föddes i v27+1. 3 januari kl 16.00 föddes 1060 gram Nellie, femton minuter senare kom 1045 gram Norah ut. Mirabelle var 19 månader och var mitt i flytten från vår 3:a på andra plan på Viskastigen till den härliga 4,5 rums lägenheten i markplan på Porsmavägen 11. Ibland blir livet inte som man tänkt sig - ibland blir det bättre!
Allt har gått bra - och fort! Galet hur fort tiden rusar förbi!
Under vår tid på sjukhus med smågrynen så skickade vi med jämna mellanrum ut små mail med info och bilder till nära och kära för att de skulle veta vad som hände utan att vi behövde spendera all vår "lediga" tid till telefonen. Fungerade riktigt bra - tyckte vi iallafall :)

Här kommer ett av breven som skickades i början av februari:
"

Hej alla!

I fredags hade jag en liten Nellie vid bröstet för första gången! Otroligt mysigt. Så underbart att äntligen kunna ha henne så nära. Alla ”vanliga” saker känns så stora… Hon låg där och tittade på mig med stora ögon och så smaskade hon i sig lite mjölk.

I helgen blev tjejerna 1 månad. Otroligt hur snabbt en månad går. Svårt att tänka sig att det gått en hel månad sen de små pluttisarna popade ut. Har hunnit hända en del på en månad. När man tänker tillbaka nu och inser hur hektisk och intensiv månaden vart förstår jag varför vi är trötta… ;)

Annars känns allt bara bra !!! Var en mysig dag i halmstad i lördags. Synd bara att Mathias inte kunde vara med. Han och Mirabelle var hemma eftersom han fortfarande var dålig. Istället för att åka ner själv (igen) så tog jag min lilla mamma med mig. Hon var inte svårövertalad… Vi kom ner och sköterskorna hjälpte till att ta ut först Nellie och lägga henne på vågen och sedan Norah. Båda två vägde 1320!!! Exakt lika på grammet! Stackars Malin (sköterskan) sa att hade där inte vart så många ögonvittnen så hade hon vägt om dem.

Vi passade på att ta ut dem ihop för jag ville ta ett kort på flickorna ihop. Vi har ju bara haft dem tillsammans en gång innan och då hann jag inte ta fram kameran. Nu hann vi både att ha dem ute ihop och ta flera kort. Så lika våra småtjejer är!!! Jag sa att när vi ska lägga dem tillsammans vill jag ha kvar banden runt benet.. ;)

Efter vägningen skulle jag ha Norah vid bröstet. Hennes tur att ligga där och smaska för första gången. Hon tyckte också att det var mysigt !!!

Och eftersom mamma var med istället för Mathias så föreslog jag att Nellie kunde vara hos mamma istället för ensam inne i kuvösen. Malin tyckte att det lät som en bra idé, om mamma ville… Om hon ville?! Frågan var snarare om hon vågade. Det gjorde hon. Sen var hon rätt hyfsat mallig…. ;)

(idag hade hon haft med kort på jobbet och visat…)

Så, allt går fortfarande frammåt för flickorna. Så skönt det är att inga komplikationer tillstött. Ju längre det går innan de har sin första förkylning eller infektion desto bättre. De blir starkare och starkare och det känns så bra. Man kan börja slappna av lite nu. (men bara lite) Man är ju fortfarande på helspänn. Inte så att vi går och är rädda och nervösa hela tiden men vi vet ju inte vad som kommer hände imorgon. De är ju fortfarande så små och vad som helst kan hända. Det behövs inte så mycket för att det ska bli jobbigt.

Nu har de iaf legat ur sina CPAP sen i lördagskväll. Det är jättebra!!! Kanske blir de av med dem för gott redan nästa vecka och då kan det bli aktuellt att flytta ihop i samma kuvös! Wow! Den dagen ser vi fram emot!

Mirabelle var på förskolan idag igen. Det gick bra och hon har lekt och haft så kul att hon inte ens ville följa med sin mormor när hon kom och hämtade.. ;)

Mathias är fortfarande inte riktigt bra. I helgen har han vart dålig igen. Feber, frossa och ont i bröstet.. Ingen höjdare. Men nu är nog febern borta iaf. Skönt det för han längtar riiiiiktigt mycket efter sina småflickor!

Vi skriver snart igen och rapporterar vad som händer.

Kramar Madde Mathias Mirabelle Norah och Nellie