Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

onsdag 25 januari 2012

Mer drama!

Fast denna gången var det mer verklig drama! Vilken dag!

Hade min nya trevliga (ja, ganska nya iaf) granne Fia på kaffebesök idag!
Satt och pratade och hade det trevligt. Så tyckte jag att det luktade skumt. Typ bränt gummi. Luktar riktigt illa faktiskt. Går runt i huset, men ser inget konstigt. Tänker att det kanske är någon som eldar nåt. Men så går strömmen med. Fast inte i hela huset. Jag springer ner i källaren och byter proppar. Kommer upp. Inget hänt. Luktar fortfarande illa och Fia tycker att jag ska dra ut och kolla bakom diskmaskinen. Jag gör det. Ser ut som att kontakten bränt. Ringer Mathias och frågar lite fånigt om jag kan dra ut sladden utan att riskera en ordentlig stöt. Det kan jag - så det gör jag. Huset förblir halvsläckt. Vissa lampor funkar fortfarande. Jag tar det säkra före ocg ringer våra goa vänner Rick och Bella. Rick är elektriker. Jag berättar om vad som hänt och vi bokar in en spontan kvällsmat - med efterrätt såklart ;)

Jag tror att vi "löst" eller iaf hittat problemet - dvs diskmaskinen. Känns skönt att Rick ska komma på kvällen och kolla. Fia går hem. Jag hämtar Mirabelle från skolan. Hon har haft en bra dag. Hon trivs i skolan. Skönt!
Väl hemma fixar vi lite mellanmål. Och sen klär vi på oss och tar en kort promenad till Sara och hennes söta lilla Alma. Vackra Sara, med sin runda fina mage. Snart kommer bäbisen ut. Mysigt!
Det blir en kort fika. Mysigt, men kort. Vi går hem och snart kommer Bella och charmtrollet Lucas. Strax efter kommer elektrikern - Rick :) Han kollar runt lite. Fixar lite här å där. Ljuset är tillbaka.Vi fikar. Mathias kommer hem. De kollar runt lite till. Är inte nöjda med diskmaskinen som orsak till strömfelet. Stämmer inte. Rick stör sig lite på att inte hittat nåt egentligt fel. Äter kvällsmat - gott!!! Efter maten så tar jag och Bella en promenad till Sara. Jag ska hämta min orderlåda med ljuvliga nyheter som hennes snälla pappa hämtat hem på väg hem från jobbet. Nice!!!

Väl hemma igen så möts vi av otrevlig lukt i hallen. Mer bränt gummi! Det är nu dramat kunnat vara! Tack o lov så har Mathias och Rick vart i köket! Mathias reagerade på att lampan i ljusrampen ovanför våra skåp inte tändes. Och att det luktade riktigt illa igen! Det var där problemet vart egentligen - inte diskmaskinen! Uppe i rampen så har det bränt. Alldeles svart. Vågar inte tänka på om de inte märkt det. Om det hade tagit fyr där så hade elden kunnat sprida sig riiiiktigt fort i allt trä och isolering! Tänker att jag ofta har lampor tända i rum där jag inte är. Jag släcker ju inte i köket för att jag ska gå ner i källaren och tvätta. Eller om jag sätter mig i soffan och tittar på tv, eller går en trappa upp för att jobba.... Släcker ju inte ens överallt när jag lämnar huset ibland! När vi lägger oss för att sova har vi ofta nån lampa tänd nånstans... Allt handlar om ögonblick! Riskerna är oftast väldigt små, men... ögonblick. Och huset är gammalt. Inget är gjort sen byggnationen -63.

Otroligt tacksam att felet hittades och kunde tas om hand! Nu ska vi verkligen ta tag i elen i huset och se över kablar och dosor...

Vi har ju brandsläckare, brandfilt och fungerande brandvarnare... Men hur långt räcker det om det börjar brinna?!

Jag verkar sannolikt överdramatisera en aning. Det gör jag kanske också. Men jag blir påmind om hur allt kan förändras på ett ögonblick. Och att det lät kan förändras. Vi är så sårbara.
Nu är det inte så att jag går omkring och är orolig och tror att himlen ska trilla ner vilken sekund som helst. Men, vissa grejer kan man förebygga. Och OM man kan det så är det ju lika bra att göra - INNAN det händer nåt... Kan ju gå hur galet som helst!

Hur som helst. Ingen fara skedd. Luktar bedrövligt. Jag fick en tankeställare. Men i slutändan. Det blir en välbehövlig bra "renovering". VI hade en mycket trevligt kväll med goda vänner. Och jag fick hem min låda med underbara läppglans och riktigt läckra ögonskuggor!

Ja... Det har vart en händelserik, men härlig dag!