Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

måndag 5 december 2011

Snö?!

Tydligen inte än iallafall.
Grått och lite regnigt. Fast idag har solen faktiskt tittat fram och himlen vart blå. Men ush så kallt och rått. Brrrrr!

Tog en väldigt tid innan vi kom iväg imorse! Mirabelle kom faktiskt för sent till skolan!
Innan vi öppnade ytterdörren såg jag att det var kallt ute och varnade barnen för att trappan kunde vara hal. Det första som hände efter att jag öppnat dörren var att fötterna for iväg för Nellie som landade pladask på rumpan!
Snopen hon blev.
Men vände sig om mot mig och skrattade och sa
- Det gick bra! Det gjorde inte ens ont!
Tur det att de små barnen är så mjuka i kroppen. Skulle man själv falla på det viset skulle man ju garanterat slå halvt ihjäl sig ;)
Man är tydligen inte 20 längre har jag hört ;)

Sen väl framme vid bilen kom nästa utmaning - att få in nyckeln i nyckelhålet på den låste bilen. Den nu frusna låsta bilen. Till slut fick jag in nyckeln - men det underlättare ju om man även kan vrida om den. Det gick efter ett litet tag - segt - men fick iallafall bilen att låsas upp! Och så det sista spännande äventyret innan vi äntligen kunde starta bilen och komma iväg - att skrapa rutorna! Isen var ju stenhård och seg som kola! Hade god lust att typ banka/hacka bort isen men kände att det nog kunde vara en dum idé - som antagligen inte skulle bli så framgångsrik ;)

Tänk - varje år uppe i lilla Sverige kommer SAMMA CHOCK om och om igen! K Y L A ! ! ! Vad i hela friden ska man göra då?! Och HUR gör man? Vad ska vi ta oss till?! Och hur kör man för att inte halka av vägen. Spännande att det är samma visa varje år. Varför lär man sig inte?! Hur som helst, jag har iallafall efter några år lärt mig att man måste köra i ultrarapid för att kunna bromsa om det kommer en barn halkandes framför bilen - eller om man helt enkelt bara vill klara svängarna ;)

Glatt glatt! :)

Jag har klarat mig fint - trots att vi blev sena - och mannen som är ute och kör en hel del har också lyckats klara sig fint! Skönt!

Hoppas att ni med som har bil tar det lugnt på vägarna - både för er egen skull och alla andras som kan komma susande i er väg :)