Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

lördag 24 december 2011

Julafton!

Så är dagen här!
Den som så många stressat inför och de flesta barnen väntat med spänning på! Julgodis har gjort, mååånga miljontals paket slagits in, granar har klätts och mat förberetts!
Julen är nog min favorithögtid! Jag älskar julen med allt vad den innebär! Dofterna, maten, stämningen och att äntligen legitimt få lov att köpa paket! :D

Men i år delas allt detta kul med en konstig känsla - en ovan känsla. En känsla av saknad och nåt mer som jag inte kan sätta ord på. Jag var inte den enda som älskade julen - detta var även min älskade mammas stora högtid på året! Vi köpte paket tillsammans och mycket tillsammans de sista åren faktiskt. Kanske inte det sista året - för då låg hon i sängen och väntade på att få stiga till himlen. Men innan dess... Många minnen - många känslor. Blandade känslor.
Försöker att blanda dem milt och när de sköljer över en som värst försöker jag minnas allt fint och att hon sitter där uppe med ett varmt leende och myser medan hon ser sina barnbarn kuttra och förväntansfullt skutta omkring i väntan på Tomten. Hon vill u såklart att vi ska ta hand om varandra och ha det så gott vi bara kan. VI ses ju igen - när det är dags. Men nu får man leva med kärleken i hjärtat och vårda alla de fina minnena man fått!

Så, välkommen julen! Nu ska jag göra iordning lite och förbereda inför vår julfrukost! Hade hoppats på att ha hela huset fullt i några timmar av mina stora fina killar - men vi har flyttat det till imorgon. Jag glädjer mig dock mycket åt att pappa kommer ner och myser med oss! Det betyder mycket och gör tjejerna väldigt glada! De älskar sin morfar och pratar om honom väldigt mycket!
Sen ska vi ha en lugn och skön dag hemma med familjen och i kväll åker vi till Årnäs och firar som vi brukar - hos mormor med Inga-Lill och Göran! Det blir god mat, skön stämning, Tomten kommer och delar ut paket och sen äter vi lite till ;)

Åter igen - en liten uppmaning till alla er som inte har mig på Facebook.. Äsh - minns inte vad jag skrev - så jag kopierar in gårdagens visdomsord ;)

"uppmanar er alla att sluta stressa :) Det gör inget om huset inte är skinande rent, det gör inget att alla paket inte är perfekta, det gör inget att knäcken blev för hård eller julskinkan lite bränd... Huvudsaken är... ja, vad är huvudsaken? Äsh ni vet - sprid kärlek, var rädda om varandra och må gott! Passa på att äta lite extra med innan det är dags för alla traditionella nyårslöften! Ha en underbar jul!"