Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

torsdag 8 december 2011

Julklappar!

Det är mycket prat överallt om julklappar! Och vi handlar julklappar för en hiskelig galet stigande siffra varje år! Hysteriskt!

Alla ska ut och jaga i butiker och trängas och stressa!
Fast det behöver ju inte vara så.
Jag erbjuder flera olika varianter på mysiga öppna hus där man kan sitta i soffan och njuta och shoppa i lugn och ro, eller bara mysa!
På lördag t ex är det tänkt att söta Elin kommer hit med sitt ljuvliga företag SPIRA! Då får vi som kommer ta del av tips och idéer på hur vi kan dekorera och inreda med blommor och annat spännande. Några har uppmärksammat de underbara glasburkarna jag har i vardagsrummet - 1 med pepparkakor och en med skumtomtar - de har jag köpt billigt hos Elin.

Men vi ska inte glömma en sak i pakethysterin - vad är viktigast i jul?! Visst är det mysigt att ge bort en present till någon man älskar. Men hur många behöver presenterna vara? Blir vi lyckligare av att paketen kommer i överflöd?! Hinns allt med?! "Orkar" barnen vara tacksamma för allt de får?! Hinner de ens leka med allt?! Vad handlar julen egentligen om?!
För varje år höjs ribban!
På tv visade precis ett gäng barn och alla berättade vad de önskade sig - det var Iphone 4, Ipad 2, dataspel..... Hallå?! Jag har tre barn. Vem har råd att ge sina barn varsin Ipad i julklapp?! Och är det verkligen en lämplig julklapp?! Det kan ju diskuteras iofs - för de är faktiskt rätt roliga... hahaha! Men vad jag menar är att önskelistorna skenar! När är vi nöjda?! Och vad skickar vi ut för signaler till barnen? En del barn tyckte att det var viktigt vad man fick - om man fick rätt paket kunde man bli populärare bland kompisarna!!!! Eh?!!!! Flashigaste prylarna får flest vänner?! Är det så det ska va?! Skönt att barnen inte redan är ytliga....

Nä, nu känner jag att jag typ tappade tråden... Hmmm.. vart är den?! Tråden alltså?! Och vart var den på väg?! Minns inte... Hade säkert en tanke när jag började skriva... Men men...
Hur som helst..

Glöm inte att tänka efter - vad betyder julen? Och hur vill vi att den ska vara?! Vad är egentligen viktigast?!

Puss å kram på dig! Nu ska jag natta tre små gullegryn!