Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

fredag 16 december 2011

Julklappar!

Hysteriskt!
ALLA springer omkring i butiker och på internet och shoppar som galningar! Krediter sträcks till limningen - eller utökas! Skulder byggs friskt på - Och varför?!
Vad är det vi vill uppnå genom att köpa fler och dyrare presenter? Blir vi lyckligare av det? Blir barnen lyckligare av det? Och isf varför? Vem har skapat det behovet och lagt ribban för deras förväntningar?! Vad förväntar vi oss av julen och vad krävs för att den ska bli bra? Vad gör en perfekt jul?

Jag tycker att julen ska handla om värme och kärlek! Julklappar hör till - men med måtta! Jag älskar julmat - helst hos mormor och om jag får bestämma ligger det ett tjockt täcke av fluffig snö i trädgården när tomten kommer traskandes.

Vi bojkottar stress och sprider ut besöken över flera dagar. På julafton kommer vi äta frukost hemma i lugn och ro (eller ja, så lugnt det kan bli) med familjen Bergh och ev kommer papsen en sväng. Sen tar vi det lugnt hemma ett tag och myser innan vi åker till Årnäs för att fira en traditionell jul hos mormor med pappa och Inga-Lill och Göran!
Sedan någon dag senare så åker vi och firar med Mathias familj. Och någonstans passar vi på att träffa grannarna för lek och julklappsbyten :)

Du bestämmer själv vart ribban ska ligga för er jul! Sänk den, andas och njut! Fixa till nåt gott att äta - köp färre paket men med mer tanke bakom - välj med omsorg istället för att frossa! Boka inte in fler punkter på jul än att du kan njuta! Låt denna julen bli en vacker jul att minnas!
Drick mycket glögg, äta massa gott utan att räkna points eller kalorier, krama dina barn några extra gånger och säg TACK , JAG ÄR GLAD SOM HAR DIG och JAG ÄLSKAR DIG så ofta som möjligt!
Ha en lugn, varm, mysig och kärleksfull jul!