Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

måndag 25 juli 2011

Måndagen den 25 juli 2011

Idag är det inte vilken dag som helst, utan idag fyller min fina mormor år!
Givetvis ska det köpas en stor fin blomma till henne sen idag innan det är dags för kalas.

Så många minnen man har från alla besök hos mormor (& morfar...)
Som barn var jag och min bror ofta hos mormor och morfar. Vi älskade att åka dit! De hade en sån där mysig liten bondgård med ca 10 kor, en och annan kalv, några grisar och hönor. Vi älskade att vara med morfar ute i ladugården och mata och ta hand om djuren. Det var kul att följa med till hönshuset och mata de virriga hönorna och plocka ägg. När vi var hos dem så fick man alltid mjölken ur en glaskanna. "Riktig" komjölk direkt från den kylande tanken. Vi älskade att springa barfota på somrarna och ut i det stora grönsakslandet för att leta upp varsin maffig morot som man drog upp, torkade i gräset och mumsade i sig! Och det är inte alla som i sitt liv fått vara med att valla kor eller flytta kalvar från hage till hage...
Vi älskade att sova över. Mormor och morfar var alltid snälla. Vi brukade spela kort och fick alltid något gott att äta. Ofta grillade revben med potatissallad till. Fast på den tiden, då jag var barn, gillade jag inte potatissallad, så mormor köpte alltid en liten burk med mimosasallad till mig. Och så åt vi barkis till. Mysigt! Varje höst så samlades familjerna och några vänner för den årliga potatisplockningen! Alla gick i det gigantiska potatislandet och plockade fåra efter fåra med potatis som sedan lastades på att stort flak som sedan skulle fraktas efter traktorn till jordkällaren. Där kunde sen vi familjer hämta potatis. Vi hade alltid en fikapaus mitt i plockandet. Mormor kom då ut med en fikakorg med kaffe, läsk i glasflaskor och hembakta bullar och kakor.
Ett annat varmt minne från barndomen hos mormor och morfar är att köra hö! Då samlades vi också ett gott gäng som tillsammans med släp och traktor m.m körde in hö! Idag är det inte tal om att slänga upp ett gäng barn på ett lass med hö och enbart låta dem hålla i sig i "balasnörena" och åka med! Nix, pix - men då, då var det ok - och så kul det var! Sen fick man vara med och hoppa på höskullen! Det var kul det! Ja, många är minnena från barndomen på mormor och morfars gård.

Tyvärr så gick min älskade fina starka klippa till morfar bort 2002. Cancer. Denna förfärliga ovärdiga sjukdom som härjar fram och skördar liv. Jag tänker ofta på honom och kommer alltid sakna honom - men minnas honom med glädje och kärlek!

Och en dag som denna tänker man på honom lite extra... Och givetvis så känner man extra stor saknad efter mamma när det är födelsedagar...
Jag tänker såklart på mamma varje dag, och den saknad och det hål hon lämnat efter sig går inte att beskriva med ord - men de där speciella dagarna tänker man bara liiite extra på de man förlorat allt för tidigt...

Men, nu ska vi inte bli blödiga och låta detta bli ett tungt inlägg - för detta är menat som en liten hyllning till min fina fina mormor!

Grattis på födelsedag älskade snällaste mormor Märta!!