Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

söndag 24 juli 2011

Hela världen sörjer med Norge

.. och det gör jag med!
Har trots att det gått några dagar svårt att smälta det ofattbara hemska som hände i Norge. Jag är mycket väl medveten om att det händer mycket hemskt i världen - varje dag som inte får någon större uppmärksamhet. Det är såklart inte mindre hemskt. Absolut inte. Men, just detta som hände nu - i Norge. Det är så nära. Och att en person kan planera något sådant, under så lång tid. Och sen inte bara genomföra det - utan tycka att det han gör är rätt! Hur kan det vara rätt att ha i ihjäl så många människor? Jaga och döda så många - så unga! De flesta var ju bara barn!!! Svårt att föreställa sig den skräck och panik som utspelade sig på utöya... Skräck och panik. Att bli jagad och inte veta om man ska klara sig, höra skott, skrik och se sina vänner dödas. Behöva gömma sig, eller simma rakt ut i havet i hopp om överlevnad... Tänker på alla de som var med på utöya och alla de som hade familj och/eller vänner som var med. Tänker på alla dem som förlorat en familjemedlem eller vän - eller flera.. Och på ett så utstuderat kallt och grymt sätt.
Hur ska de straffa den skyldige? Enligt mig finns inget straff på jorden för det han gjort...
Tycker bara att det hela är så fruktansvärt hemskt!! Lider med alla som på något sätt har anknytning.. Precis som hela världen så sörjer jag med Norge....