Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

söndag 3 februari 2013

Daniel

... är min älskade lillebror.
När jag var barn önskade jag mig mest av allt en söt lillasyster. Det fick jag inte. Jag fick nåt bättre. 5 år gammal fick jag en lillebror. Jag fick Daniel!
Oj som vi har retat varandra genom åren. Bråkat med varandra. Fast inte mer än normalt. Lite så som jag tror alla syskon bråkar.
Men för det mesta har vi nog ändå hållet ihop. Jag har alltid älskat min bror. Vart stolt över honom. Har alltid, och kommer att retas med honom. Gnälla och gräla på honom. Men med kärlek. Och det är bara jag som får klaga på honom!! Skulle nån annan kritisera honom så jag hör får de med mig att göra! Ingen muckar med min bror!
Nu råkar han iofs ha vuxit upp och verkar tydligen klara sig ganska bra själv...

I år är det nog typ 8 säsongen han gör i Sälen. Han började som praktikant på Olarsgården tror jag det kan ha vart. Sen fastnade han. Han har vart runt lite grann där uppe och hamnade till slut på Harrys/Bugelhof. Där trivs han så himla gott och har verkligen avancerat!
Han är nattklubbsansvarig på Ice - Sälens hetaste nattklubb! Och han gör det grymt väl! Det syns att han hamnat rätt och trivs! Ett fantastiskt ställe är det - Hotell Bugelhof ihop med Harrys pub & restaurang och Ice. Dessutom har han underbara kollegor och vänner runt sig!

Under dessa dagar har vi haft äran att bo och äta där. Vi har verkligen njutit! Det är ju ingen hemlis att jag är en "hotelltjej" Riktigt fräscha rum, stor skön säng med fluffiga täcken, snygga detaljer, fantastiskt personal och så är det ju hotellfrulle varje morgon!!! Lovely!!

Överallt när jag träffar vänner/kollegor till Daniel öses det beröm och varma ord om honom.
Klart man blir glad! Och stolt!
- Han är killen alla vill va kompis med. Får jag höra. Han är en poppis kille. Snart inser jag att brorsan har riktigt hög status i Sälen.

- Vilken trevlig personal ni har! säger jag till honom...
Han flinar och svarar...
- Ja absolut! Men klart de är trevliga mot dig. De vet att du är min syster.
- Va?! Näe, säger jag fundersamt naivt. Jag har ju faktiskt inte direkt skyltat om vem jag är. Vet ju att han har en statusposition, men har inte förrän nu fattat hur hög status han har...
- Eh, jo. De VET vem du är. Alla vet att min syrra med familj är uppe.
Ok... Jag får ge mig.... Till och med den söta tjejen nere i butiken på gallerian frågar om jag är familj med Daniel när hon ser oss ihop...

På fredagskvällen efter att vi firat pappa bestämmer jag mig för att kila ner till nattklubben och spana lite. Justyna skulle komma med. Såg fram emot att ta nåt glas vin med henne och kanske dansa lite.
Skyndar mig och klär om till klänning, mina röda klackar och lite smink. Trippar ner och möter Ibbe på Harrys. Frågar efter Daniel. Ibbe tror att han är där uppe.
Precis när jag står och är på väg att kliva över avspärrningssnöret vid trappan för att kila upp till brorsan händer nåt oväntat.
En söt servitris stoppar mig.
- Stopp! Ursäkta. Du får inte lov att gå där!
........ eh?!... Och nu mina vänner sker nåt märkligt!
Snopen, förvånad och lite förvirrad står jag där i min svarta lilla klänning och röda klackar. Ute är det kallt, snö och is... Ler lite... och hör mig själv snabbt säga...
- Jag är Daniels syster!
Hon ser förvånad ut och svarar ok.
Vet inte vem av oss som i det ögonblicket är mest fundersam... Jag väljer att kvickt springa upp för trappan.
För att väl uppe inse att Daniel inte kommit än....
Så... där trippar jag omkring. Och känner mig lätt vilsen. Inser att jag föredrar att ha sällskap. Blir irriterad på mig själv och tänker att hallå, klart jag klarar mig själv. Dock lite ovan vid nattklubbar. Och brukar ju aldrig gå ut själv... Funderar på vad jag ska hitta på. Bestämmer mig för att använda den förbjudna trappan igen..
Planen är att sätta sig i baren tills Daniel och Justyna kommer.
Lyckas på nåt tämligen ograciös sätt klättra upp på en barstol i min lilla klänning.
Efter en stund kommer bartendern. Jag beställer ett glas vitt vin. Smidigt.
Men eftersom jag är bortskämd i min brors sällskap som jag kallt räknat med kommer nu nästa oväntade situation. Otippat nog säger såklart bartendern
-78:- tack.
Eh, va?! Oj... Han vill ha betalt. Jag har ju bara mobilen med...
Förvånad ler jag och hör mig själv svara...
- Sätt det på Daniel.

Så. Med det presenterade jag mig nog om han inte redan visste vem jag var...

Så äntligen dök min bror upp.
Skönt! Fast tyvärr utan Justyna....
Kände mig lite som en praktikant när jag tassade efter honom.
Men kul att se honom jobba. Han visade mig runt på stället. Pratade lite med folk här å där.

En grej jag märkte tidigt är att när man är ute bland folk så har jag tydligen en viss dragningskraft till mer eller mindre alkoholpåverkade medelålders män. Nåt min kära Ellie flera gånger blivit mer eller mindre upprörd över. Vid det här laget är jag van och har inte så ont av dem. De brukar vara rätt harmlösa.
Tur Daniel stod och pratade med nån redan när just en sådan kom fram och ville prata.... Som tur var för gubben så fattade han min trevliga avvisning fort och avlägsnade sig. Bra, så slapp Daniel kasta ut honom.. Hahaha
Han hade nämligen uppmärksammat det hela och det gjorde honom tydligen irriterad....

Vi var även inne i Vip-rummet. Där satt fina Ylva med ett gäng. En av dem kände jag igen direkt från tv. Måns nånting. Och så en kille till som jag inte kan placera. Först funderade jag över om han bara var lik en gammal klasskompis från mellanstadiet. Men både Måns och den andre killen är tydligen tv-kändisar från nån såpa och ett par filmer. T ex Karatefylla. Sm jag inte sett.
Tanken slog mig att det finns sjukt många halvkändisar. Ni vet sånna som många känner igen, men inte kan placera. Sånna som några kan namnet på men de flesta bara känner igen lite grann...

Hamnade till slut uppe vid Ice. Myste där med en flaska ramlösa medan Daniel sprang omkring och pratade i öronsnäckan och fixade lite här å där. Riktigt skön musik i riktiga högtalare!!! Det gillar jag!! Mycket!!! Stod där för mig själv och iakttog alla människor. Intressant. Kollade på bartendrarna när de jobbade. Ser så roligt ut! En hel arsenal av flaskor... en skvätt av det, och det å lite sånt å sånt.. Verkligen duktiga var de! Snabbt som sjutton serverades det flaskor, glas och drinkar samtidigt som de showade lite med att kasta och snurra flaskor...

Det fylldes på med mer och mer människor... Så efter ett tag så använde jag den avstängde trappan för sista gången den kvällen och smet tillbaka till hotellrummet. Där låg Mathias och sov gott med våra vackra töser.
Jag klädde fort av mig, tvättade mig och kröp nöjd ner i den fulla sängen och somnade med ett leende.

- Posted using BlogPress from my iPad