Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

måndag 24 november 2014

Veddige-anda!

Tacksam!
Så bra vi bor här i den lilla byn!
Att bo som vi gör i ett litet samhälle.
Visst finns det väl nackdelar med att bo i en liten by.
Men det finns nackdelar med allt och jag kan inte komma på några stora som ingen annan by har.

En av fördelarna med att bo i ett litet samhälle med en skola så här är att de flesta har koll på vilka de andra barnfamiljerna är.
Tacksam för att vi är en del av ett nätverk av andra barnfamiljer.
Man har lite koll och hjälps åt!

Jag har vid flera tillfällen skjutsat hem kompisar barn när det regnat och jag hämtat mina.

Även kunnat ringa en förälder vid nåt tillfälle då en liten knatte missat skolbussen och blev stående vid skolgården med tårar på kinderna.

Förra veckan ringde Norah från en kompis mobil och frågade om det var ok att de fick skjuts hem. Nellie hade ramlat och var ledsen.
Men jag har strängt sagt till mina barn att de aldrig får gå in i någon annans bil utan att fråga mig först. Så innan de skuttade in i bilen ringde de.
Tacksam för vännen som såg att Nellie var ledsen och erbjöd skjuts, och tacksam att trots det så kom mina töser ihåg vad jag lärt dem!

Idag ringde en annan mamma och talade/frågade om det var ok att mina tjejer stannade till för en liten stunds lek på vägen hem.

Det är så här jag vill att barnen växer upp!
Med vänner runt sig och att vi som föräldrar hjälps åt att hålla ett öga på barnen och meddela varandra!

Vilken trygghet!!



- Posted using BlogPress from my iPad