Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

tisdag 18 november 2014

Kaffe eller frihet?!

Ikväll var jag på Vidhögeskolans Föräldraförenings årsmöte.
Förutom att diskutera kring skolan och välja ny styrelse för kommande år så hade vi besök av NLP-coach Hanna Rydman.
Hon pratade om att coacha sina barn istället för att curla dem.
Att hjälpa dem hitta svaren på frågor själva.
Hur vi genom frågor och samtal kan leda dem och hjälpa dem i deras sätt att tänka och prioritera.
Väldigt tänkvärt!

Vi fick också göra en övning.
Vi skulle skriva ner en lista över sådant vi behövde under en dag. Vi skulle inte gå så djupt i våra funderingar utan skriva fort sa Hanna. Så det gjorde jag. Jag skrev bla ord som mat, vänner, kontakt, familjen, mobilen och kaffe.

Sen förklarade hon att man i tur och ordning skulle väga orden mot varandra. Hon hade gjort ett exempel för att visa.
På hennes lista stod ord som frihet, motion, pengar m.m...
Hmmm.. Då kände jag att jag ville göra en ny lista...
Väga hennes frihet mot mitt kaffe blev liksom lite skumt?!

Men, ta för all del en minut själv och skriv en lista på sådant som du känner att du behöver. Sen börjar du nerifrån och väger varje ord mot alla de andra. Snart ser du vad som egentligen är viktigt i ditt liv.
Jag kom t ex fram till att min mobil inte är så viktig trots allt! ;)



- Posted using BlogPress from my iPad