Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

tisdag 6 oktober 2015

Fyrabarnsmorsa

Så. Hur har första året som fyrabarnsmamma vart?
Lugnt, fridfullt och harmoniskt såklart!

Näe. Givetvis intensivt, full fart och med lätt sömnbrist. Men vad ska man förvänta sig? Det liksom anade vi innan detta kapitel startade.

Men jag är så nöjd. Verkligen! Glad och tacksam över att vår kille är frisk och dessutom inte har varken kolik, krupp, astma eller nåt annat stökigt.

Veckorna susar förbi och kalendern är aldrig tom.
Men tur är väl det för då hade jag blivit tokig!

Tiden rullar på i ett hiskeligt tempo, men vi har farten uppe och flyter med.

Hej barn nummer 4 och välkommen ombord på tåget!
Spänn fast dig och njut av åkturen. Tjoohoooo!

Det enda man kan vara helt säker på med livet är att man aldrig kan planera det helt. Plötsliga saker händer. Hela tiden. Man får vara flexibel och tålmodig. Ju fortare man upptäcker det desto lättare blir livet.
Det mesta löser sig ju.

Livet som fyrabarnsmamma är ibland frustrerande på det viset att tiden inte alltid räcker till för allt jag skulle önska. Ibland kan tålamodet också vara på bristningsgränsen och ekonomin är för det mesta mer eller mindre ansträngd.
Men inte heller nåt av detta kom som en överraskning.

Man gör ju sina val i livet. Vi gör våra. Ni gör era. Man kan påverka mycket. Det senaste 1,5 året har jag knappt jobbat. Så när jag kommer igång igen så kommer ekonomin också bli bättre såklart.
Tiden är ju som den är. Rättvis. Man får bara fortsätta träna på att prioritera och vara snäll mot sig själv. Man får sänka ribban inom vissa områden. Skala av. Inte skapa fler måsten. Ta vår trädgård som exempel. Eller vår källare. Oj oj... Finns så mycket att önska. Så mycket att göra. Kaos. Men ok... Det får vara så ett litet tag till. Det löser sig. Just nu står det inte högst på min prioriteringslista.
Och sömnen.. Äsch. Den är ju en petitess... Vissa dagar får man helt enkelt finna sig i att vara ännu mer disträ än vanligt och känna sig som en sengångare. Den delen rättar ju till sig så småningom...

Så... Även om orden jag skulle använda för att beskriva mitt liv idag inte är lugnt, fridfullt och harmoniskt vill jag ändå helt klart säga att jag är genuint lycklig. Jag lever ett fartfyllt rikt och friskt liv med min underbara familj! Med små stänk av lugna harmoniska stunder...
Heja oss!



- Posted using BlogPress from my iPad