Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

torsdag 2 januari 2014

Hej 2014!

Nytt år. Nya tag. Nya rutiner. Eller va?!
Är ni kvar?! Var ett bra tag sen jag skrev...
Har ni satt några nyårslöften?!
Det har inte jag. Men några mål har jag klurat ut.
Jag ska bli bättre på fasta rutiner. Ska bli mer strukturerad. Bättre på att planera och inte ta på mig mer än jag kan hantera.
Jag är nämligen grym på att tacka ja till både det ena och andra, men får sen ett fasligt sjå med att ro iland allt jag bestämt mig för. Vilket medför stress, frustration och irritation över att resultatet inte blir som jag önskat och tänkt. Så, mitt mål är att bli snällare mot mig själv och mer effektiv.
Det är ett ständigt pyssel för mig att prioritera rätt.
Men men - alla har vi väl våra egna små svagheter att jobba på. Om vi bara är medvetna över vad vi behöver bli bättre på och jobbar på det så kommer det nog bli fint.
Dessutom tror jag att många med mig behöver lära sig att sänka ribban inom vissa områden. Och iofs höja den inom andra. Alltså - åter igen, lära oss prioritera och balansera vår vardag och tillvaro på ett sätt som gör att vi blir nöjda och glada.

Även denna jul som passerat har jag fått jobba med mig själv och påminna mig om vad som är viktigt i livet.
Jo. Min familj. Tid och engagemang och eftertänksamhet och innerlig omtanke är så mycket tyngre och viktigare än massa paket. Traditioner är också viktigt för mig. Det vi gör nu är sådant som barnen kommer bära med sig i framtiden. Vad vill man då ha fokus på?! En massa dyra paket - eller tid tillsammans. Vad är mysigare än att göra julgodis ihop? Klä granen tillsammans! Sitta och dricka glögg ihop utan att tv:n stör. Stänga av Wii:et och spela sällskapsspel på "det gamla sättet". Det har vi gjort! Och jag älskar det!! Det gör uppenbarligen barnen med! Inte en enda gång har de klagat på att de inte har nåt att göra eller vill leka med vänner!
I år satsade vi på kreativa julklappar för det gillar våra tjejer. De har fått pysselsaker och handarbetesprylar som "lär-dig-sticka-set", virknålar, garn och sånna där söta små vävar som även jag hade som barn. Och så köpte vi sällskapsspel på Ge-Kås. Typ Den försvunna diamanten, råttfällan, Barn-Alfapet, Kalaha och Labyrinten! Superkul!!

Ja. Både vuxna och barn har vart nöjda! Riktigt nöjda!
Min favoritjulklapp är nog fotokursen hos Karin Linde som jag fick av familjen! Och roligast var nog att se mannen öppna presenten från mig och töserna med ett presentkort som ger honom upplevelsen att köra Ferrari!

Åh. Jag har så mycket att skriva om och känner att skrivarlusten åter kommit. I år hoppas jag besöka bloggen med nya inlägg flera gånger i veckan igen. Kanske varje dag?! Återstår att se!
Nu ska jag springa ner i källaren och kolla till värmepannan och slänga in ett vedträ eller två... Samt besöka tvättstugan... Märkligt nog fortsätter tvätthögen att växa även under jul och nyår?!

Gott nytt år alla ni där ute!
Önskar er ett år av god hälsa, välgång, framgång, många skratt och mycke tid med nära och kära!



- Posted using BlogPress from my ipad.