Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

tisdag 17 september 2013

Höst...

Ja. Nu får man nog konstatera att sommaren är slut.
Hösten har landat. Med varierat väder. Mer regn och grå toner. Man måste ha mer kläder på sig. Och sockar. Och skor.

Men också vackra nyanser på löven som faller. Varje årstid har sin charm. Det bästa jag vet med hösten är de vackra färgerna på löven. De dagar då solen skiner. (!!!) Jag tycker att soppa passar underbart på hösten ihop med tända ljus. Och om man haft en öppen spis så hade jag börjat elda i den nu.
Hösten kan vara riktigt mysig! Faktiskt! Säger jag, trots att jag är en sommar/vårmänniska.

Det jag saknar mest från sommaren denna höst är nog min bror. Detta har vart en av de bästa somrarna på mycket länge. På flera plan. Vädret har vart helt ljuvligt. Men jag och familjen har verkligen uppskattat att ha bror/svåger/morbror nära. Inte för att han är på tok för snäll och skämmer bort hela familjen, utan för all tid vi spenderat tillsammans. Grillkvällar. All tid med båten. Bara umgåtts och han har verkligen tagit sig tid med tjejerna. De älskar honom. Han är nog världens bästa morbror.

För mig är familjen viktig. Mittpunkten i mitt liv. Navet. Det är så det ska vara. Familjen ska komma först. Den borde göra det. Så är det inte i alla familjer. Tyvärr. Sorgligt. En del familjer tycks inte vilja hålla ihop. Hemskt.
Så är det inte hos oss. Vår lilla familj håller ihop. Det betyder otroligt mycket för mig!
Efter att mamma flugit till himlen tror jag att jag är ännu känsligare med just familjen. När en bit av en helhet plötsligt slits bort så blir man extra rädd om det man har kvar. Den stora biten kommer jag aldrig få tillbaka.
Allt kan vända så plötsligt. Så, jag säger det igen. Det tål att upprepas. Läs meningen. Smaka på den. Ta den till dig. Låt den inte susa in och ut på en sekund. För även om du läst den tusen gånger blir den aldrig inaktuell.

Var rädd om de du håller kär och låt dem veta vad de betyder för dig. Skjut inte upp saker. Tänk på vad du prioriterar och varför?! Vad är viktigt för dig EGENTLIGEN?!
Skala bort oväsentligheter och var inte bitter.

Ok... Det var många små moraler och klyschor. Inte bara en mening. Men likväl. Läs. Begrunda. Ta det till dig - på allvar.

Jag t ex har i flera veckor tänkt hälsa på min mormor. Min snälla underbara mormor. Det har inte blivit av. Och jag blir irriterad på mig själv för att jag inte bara tar mig den tiden. För skulle hon lämna oss innan jag hälsat på vet jag hur illa det skulle svida i hjärtat...
Men, givetvis hoppas jag att min sega, envisa och vackra mormor stannar hos oss många år till!



- Posted using BlogPress from my iPad