Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

fredag 27 september 2013

Bemötande


Tänk vilken skillnad det gör när du bemöter andra med en trevlig röst, väljer dina ord med lite omsorg och kanske rentav lägger till ett leende, gentemot det motsatta.
Att man kan vara lite trevlig och se att den man tilltalar också kanske är mitt i något.
En del har verkligen fullt upp med att enbart se sin egen verklighet.
Typ som kvinnan i bilen bredvid min på Hemköps parkering idag.
Jodå, jag såg bärgningsbilen. Jag såg att de grejade med hennes bil. Jag förstod att nåt var fel på hennes bil och kan då även föreställa mig att hon är stressad och irriterad. Det jag uppenbarligen inte uppfattade var hur i vägen jag var när jag parkerat bredvid hennes på parkeringen.
Men jodå, jag skulle absolut flytta mig. Jag hade inte tänkt att stå kvar där.

Men innan jag vred om nyckeln, startade bilen och flyttade på mig ville jag bara kolla varför mina barn i baksätet inte var sams och någon ledsen.
Trots att jag bara vart inne snabbt och köpt mjölk, smör, te, bröd och saft utan att prata med någon annan än kassörskan hade en liten konflikt syskonen emellan uppstått. Det ville jag bara kolla upp innan jag flyttade mig. Jag prioriterade det och lät det ta några sekunder innan jag startade min bil.
Det hade uppenbarligen inte den stressade kvinnan uppfattat när hon bestämt knackade på mitt fönster och undrade om jag tänkte stå kvar där eller flytta på mig för hon hade faktiskt en bärgningsbil vid sitt fordon.

Säkert en trevlig kvinna i normala fall.
Jag är inte direkt stött efter denna incident.
Bara analyserar det faktum att många överlag i dagens stressade samhälle verkar så stressade att de inte hinner stanna upp och tänka till innan de snäser av en helt okänd människa.

- Posted using BlogPress from my iPad