Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

onsdag 20 mars 2013

Väder å vind


Usch! Kallt och mer snö!!! Fy!! Brrrrrrrrrrr!!!
Här paltar vi på oss mer och mer kläder. Går man ut kommer friska riktigt råa vindar och viner! Man fryser ända in i märgen!
Och jag som såg fram emot en varm skön vår med härlig sol, blå himmel och fågelkvitter.

Men så idag tänkte jag när jag tittade ut och rös... att tänk, så lyckligt lottad jag är som kan gå här och gnälla över vädret.
Om det är det värsta som händer i mitt liv just nu så måtte ju jag ha det väldans bra!

I Sverige och världen är det lite så. I världen har man problem som naturkatastrofer, krig, svält och inte inte ens rent vatten. Här i Sverige är våra största problem lite snö på backen, kändisar som skämtar om andra kändisar, folk som blir kränkta av det ena och andra både högt och lågt, att vår frysta halvfabrikatmat kanske innehåller en minimängd hästkött....

Ja, perspektiv och prioriteringar mina vänner så känns nog livet ändå rätt ok va?

Nu menar jag inte att komma dragande med den gamla klyschan "Tänk på barnen i Afrika" Eller jo, faktiskt!
Så imponerad av fantastiska Emelie Kanter och hennes vän Jaques som driver Great Andoh international school i Ghana för 70 barn! Det ni! Det är att göra skillnad!

Och visst, klart att även jag har mina problem. Det har alla. Och de blir inte mindre av att världen ser ut som den gör, men ibland känns mina problem lite mindre när jag tänker lite längre än min lilla näsa räcker.
Man får absolut tycka att livet är trist nån gång då och då, men inte gräva ner sig och vältra sig i det. Ha ett lite pitty-party med dig själv och tyck synd om dig, och sen borstar du av dig och tar nya tag!

Tänk så mycket som handlar om vår inställning till våra problem. Det är inte problemen och motgångarna i sig som är felet, utan hur vi tacklar dem. Hur vi låter dem påverka oss.
Alla faller i livet. Mer eller mindre. Alla gör det. Alla har svackor. Det som skiljer oss åt är hur vi tänker. Vår attityd. Om vi tar saker och ting för vad de är, och inte låter dem ta överhand!
Vi bestämmer över våra tankar, och våra tankar bestämmer över hur våran dag ska bli!

Fryser gör jag ändå om mina fötter, men ska lite snö och nån minusgrad få förstöra en fin dag!? Näe, tror inte det! Jag höjer luft-värme-pumpen, tar på mig tjockare sockar och en extra kofta och kan tända några ljus om jag vill, plockar fram recepboken. Nu ska jag baka kladdkakemuffins med Nellie och Norah! Mysigt!!

- Posted using BlogPress from my iPad