Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

onsdag 5 december 2012

Tänk efter före...

Jag älskar vintern när den är vit och fluffig!
Klar frisk luft och ett vitt landskap! Så vackert! Man blir så glad!

Men - det är inte bara i skogen och i trädgården snön faller, utan även på vägarna!

Så, nu ska jag bli tråkig och komma med lite folkvett och moral....

Varje år tar det minst en vecka innan folk fattar hur de ska bete sig på vägarna när snön och kylan kommit. Galet att det ska vara så svårt att lära sig!

Du får en längre broms-sträcka än vanligt och bilen beter sig faktiskt inte som vanligt på halt underlag!

Tänk efter innan du sätter dig bakom ratten! Drick inte alkohol om du ska köra. Och se sen till att ha extra tid på dig att köra så att du kan ta det lugnt på vägarna istället för att stressa och riskera att orsaka en olycka. Du vet inte vem du möter där ute i trafiken!

Och även om du har bråttom och är stressad - vad är det värt att skynda sig, chansa lite och kanske istället krocka eller hamna i diket? Då kommer du definitivt inte fram i tid! Och jag kan garantera att det kan bli både dyrt och väldigt jobbigt!

Så, för både din egen skull, din familjs och vänner skull och alla medtrafikanters skull - kör försiktigt!!