Välkommen att följa mig genom mina dagar som mamma, fru, dotter, egenföretagare.. och bara Madde! Detta blir som min öppna dagbok med stora och små funderingar, åsikter och bilder...

onsdag 5 december 2012

Julen närmar sig...

Julen är den högtid på året som alltid vart min favorit!
Jag älskar allt med julen!
Pyntet. Granen, Maten, Dofterna. Julklapparna. Tomten.
Men julens kärna och största budskap är kärleken!

Oavsett vilken tro man har eller inte, så bottnar julen i firandet av Jesu födelse.
Vi har ställt fram en liten julkrubba. Mysigt!
Och den stora adventsstjärnan lyser i vardagsrummet med de röda sammetsgardinerna.
Barnens paketkalender pryder väggen.

Vi njuter av glögg, pepparkakor och saffransbakverk!

Vad är jul för dig?


Julen är som sagt min favorit. Men det var även min mammas. Vi älskade julen ihop. Traditionerna. Julklappsshopping! Enda tiden på året då man får frossa i presenter till dem man tycker om! Det handlar inte om att köpa dyra paket, utan rätt paket! Jag älskar att hitta paketen med en tanke bakom! Det är inte priset som är viktigt, utan tanken bakom!
Vi älskade att gå i affärer ihop. Att baka ihop.... Mellandagsrean missade vi aldrig!....

Så, julen har en lätt bitterljuv smak. Samtidigt som jag njuter i fulla drag gör sig saknaden påmind. Detta är en tid då hon saknas lite extra mycket. Både för att hon borde vara med mig och familjen. Och för att hon älskade detta!
Sista året hon var pigg sydde hon varsin säck till töserna som de fick fulla med småpaket! Så mysigt! Hon njöt. De njöt. Jag njöt av att se dem. Det var lycka. Kärlek.

Jag är glad och tacksam för alla vackra minnen som jag varmt vårdar och tar hand om. Hon har satt ton i mycket av våra traditioner.
Mycket av det jag gör med barnen är ju sådant som hon gjorde med mig och min bror när vi var små. Sånt som jag minns med glädje och värme. Sånt jag vill föra vidare till dem, som hon fört vidare med mig. Blir ett sätt att vårda hennes minne och hedra henne. Känns nästan som hon blir lite delaktig då och på så sätt lever hon vidare med oss.

Ok, blev lite djupt och kanske lite virrigt, men lite i hur jag tänker. Och jag tänker. Mycket... Även om det kanske inte alltid märks ;)

Det är ju inte bara jag som går igenom julen med blandade känslor. När du ser dig omkring har du säkert fler som saknar en nära vän eller familjemedlem under denna så speciella kärleksfulla högtid. Kanske är ju du en av dem som har någon att sakna.
Tänd ett ljus. Lyssna på nån härlig låt. Lägg en blomma på gravplatsen. Minns din vän så har du henne/honom med dig genom hela julen!

Jag tror att i himlen firar de med oss och när vi mår väl och tar hand om oss själva och varandra så stiger värmen och kärleken ändå upp till ovan molnen och gör våra änglar lyckliga!